Sunday, December 6, 2009

tat

Babil, bebeğim, altı aylıkken başladığımız katı gıda serüvenimiz, benim de kendimi seninle yeni deneyimlere fazlasıyla kaptırmış olmam sebebiyle pek heyecanlı ve bir o kadar da keyifli geçiyor. Sen yeni tatlara açık, maceracı bir iştaha sahip bir bebeksin, şimdiye dek deneyimlemiş olduğun tatlarla, yemeklerle uzun bir liste yapılır. Ben şimdilik en çok sevdiklerini paylaşmak istiyorum, ileride bakmak istediğinde senin katı gıdaya geçişinle ilgili tuttuğum tüm günlükleri, aldığım kitapları, kestiğim kupürleri sakladığım şekliyle bulabileceksin. Bugüne dek deneyip de çok sevdiğin bu tatların kimisi kitaplardan bulduğum, kimisi benim en çok sevdiğim yemekler, bazısı ise senin kendi tercihlerin ile kombinasyon oluşturduğun tarifler. Yapacağım sıralama ise aklıma geldiği gibi olacak, yoksa belirli bir tercih sırası yok, bütün bu yemekleri çok sevdiğini, çığlık atıp, elini tabağa daldırarak ya da tabak benim elimdeyse bana uzanarak gösteriyorsun. Hele o çiğnemen yok mu, canım, seni içime sokasım geliyor, sen sevdikçe benim yemek yapma aşkım kabarıyor. Zaten yemek yapmayı, yemeyi, yedirmeyi pek bir severim, umarız senin sağlıklı beslenme konusunda iyi alışkanlıklar edinmeni sağlıyoruzdur. Gelelim kısa favori yemek listene:

Bebek müslisi (tarifin kaynağı, Annabel Karmel'in First Meals adı kıtabı): Geceden 1/3 bardak çekilmiş yulaf, 1/4 bardak buğday tohumu (İngilizcesi wheat germ), bir adet doğranmış kuru kayısı, bir yemek kaşığı kuru üzüm karışımını üstünü gececek kadar ya da 2/3 bardak ölçüsünde üzüm veya organik elma suyuna yatırıyorum, sabaha suyunu çekmiş olan bu karışıma yarım elma rendesi ile üç yaş üzümü (kabuğu soyulmuş, çekirdeği varsa çıkarılıp doğranmış) ekliyorum. Hepsi iki porsiyon ediyor, kalanı da ben yiyorum. Şimdilik hepsini püre haline getirip veriyorum, ileride çiğnemede ve öğütmede uzmanlaşılınca aynen de verebilirim. Ha bir de eğer buğday tohumu (İngilizcesi wheat germ) fazla gelirse, acı olursa tadı, daha az konulup yulafı fazla konulabilir. İngilizcelerini de yazdığım terimlerin Türkçesi'nden emin değilim, ondan yazdım.

Kaşarlı brokoli (tarifin kaynağı sensin, iki favori besinin bir arada): Brokoli çiçekleri düdüklüde veya buharlı pişiricide haşlanır, yanında çedar peyniri gibi sert bir peynirin rendesiyle verilir.

Yoğurtlu ıspanak (tarifin kaynağı benim, ıspanağa bayılırım, sen de bayılıyorsun, ne mutlu bana): Bildiğimiz ıspanak yemeği, içine tuz, baharat koymadan, azıcık zeytinyağı ile az soğanı iyice pişinceye dek kavuruyorum, soğan kapağı kapalı kavrulunca yanmadan yumuşacık ve pembeleşmiş kalıyor, üzerine bir küçük domates doğruyorum, ya da arzu edersem biraz kıymayı da kavuruyorum, sonra ekliyorum domatesi, üzerine minik doğranmış ıspanak, belki biraz da esmer pirinç, pirinç katarsam azıcık su da eklerim, bazen önceden kendi hazırladığım tavuk suyundan (buzlukta küp küp donduruyorum) ekleyebiliyorum, azıcık sulu olunca içine kepek ekmeği de doğrayabiliyorum, yanına da yoğurt koyunca güzel oluyor.

Sebzeli hindi kıyma (tarifin kaynağı biziz, sen hindi etini biraz sert buldun, ben yumuşak pişiremedim, derken hindi kıyması deneyelim dedim, içine de sevdiğin sebzeleri katayım ki ilk deneyimdeki gibi yüzün buruşmasın dedim, sonuç başarılı): Soğanla hindi kıyması kavrulur, küp küp doğranmış mevsim sebzeleri ile pişirilir. Burada tercih ettiklerimden aklıma şimdi gelenler yabanhavucu (İngilizcesi parsnip), havuç, patates türleri, çeşitli renkte biberler, pırasanın beyaz kısmı, domates, önceden haşlanmış bezelye veya taze fasulye...

Bebek köftesi (tarifin kaynağı benim, babanla kendime salçalı, patatesli, biberli İzmir köfte yapıyordum, senin versiyonun da minik ağzına uygun boyutta, tuzsuz, domatesli, sebzeli oldu, dişetlerin, damağınla çiğniyorsun, hiç affetmiyorsun, suluysa içine yine kepek ekmeği ufalıyorum, mis!): Tuz ve baharat katmadan köfte yapılır, kuzumun ağzında çiğneyeceği boyutta köfteler yapılır, az zeytinyağında çok kızartmadan çevrilir, yanında patates, havuç, biber, domatesle pişirilir, sulu olursa içine ekmek doğranabilir.

Kırmızı biberli mercimek (tarifin kaynağı, Annabel Karmel'in First Meals adı kıtabı): Koyu kıvamlı bir mercimek çorbası bu, kırmızı mercimek, havuç, kırmızı biber, soğan, evde tuzsuz hazırlanmış tavuk suyu ile pişiriliyor, hepsi pişince püre haline getirilip çedar peyniri ile servis edilebilir.

Diğer favori atıştırmalıklar ve tatlar arasında pancar, avokado, kaşar peyniri, tofu küpleri, cheerios ve puffs adındaki minik gevrekler, her türlü meyve küpleri (muz, mango, papaya, şeftali, elma, armut, kivi, yabanmersini, erik, nektarin, kavun...), karnıbahar, fasulye, patates, bezelye, brüksel lahanası gibi bilimum haşlanmış sebze şekilleri, kıvırcık ya da alfabe şekilli makarna, kemirmelik grisini, içine keten tohumu katılarak pişirilmiş yumuşak pancake ile meyve parçacıkları, yumurta sarısı, iyi pişmiş tavuk ve balık parçacıkları, tahinli yoğurt, kabak dolma... Kısa dedik, listeyi uzattık!

Bir de anne sütü var halen içtiğin, keyifle verdiğim...

Ha bir de her yemekten sonra ve ara öğünlerde de su içiyorsun. Tatsız suyun tadına alış istedim, süt içmeni etkilemeyecek kadar tabii.

Afiyet olsun yavruma...

No comments: